Ако се занимавате с електронна или търговия на дребно, то Вие се нуждаете от място за съхранение на продуктите. Първоначално новите онлайн магазини използват пространството в офисите си (или дори мазета или гаражи) за съхранение на продукти. Въпреки че това решение е просто и евтино, то не може да се прилага дълго време. Рано или късно ще трябва да намерите склад за стоката си. И тук имате две възможности. Можете да наемете собствен склад или да се възползвате от услугите на фирма за изпълнение, която да съхранява стоките. Какви са плюсовете и минусите на тези две решения?
Новите магазини обикновено решават да съхраняват продуктите си в наети от тях складове. От много гледни точки, това е разумен избор. Въпреки това в тази статия предлагаме полезна информация, която ще Ви помогне да разберете разликата между ползването на собствен склад и услуги за съхранение на трети страни и да решите кое е по-подходящо за Вас.
Управляване на собствен склад
Винаги изглежда почти еднакво: решавате да създадете компания за търговия/електронна търговия и да наемете склад за съхранение на продуктите. Този подход има редица предимства. Като за начало, като разполагате със собствен склад, можете лесно да държите всичко под контрол. В зависимост от бюджета си, можете да намерите склад, който напълно отговаря на Вашите нужди и очаквания. Може да се намира близо до Вашия офис или дом и да разполага с всички необходими функции, като достатъчно място за съхранение и паркиране, както и допълнително оборудване за товарене, организиране и опаковане на пакети. Вътре може да организирате пространството за Вашите продукти и да разположите опаковъчни станции по свое усмотрение.
Въпреки това има и другата страна на монетата. Управлението на Вашия собствен склад отнема време и е предизвикателство за някой, който никога не е правил това преди. За да организирате ефективно работата на склада, ще са Ви необходими поне основни познания по логистика. Колкото повече продукти имате, толкова по-трудно е да ги проследите. Рано или късно ще Ви трябва усъвършенствана система за управление на предприятието – ERP или WMS, с която да следите всичко, което се случва в склада. Освен това ще трябва да наемете поне двама работници в склада. Но имайте предвид, че по време на периоди на висока активност, като например през натоварен сезон или празници, може да имате нужда от допълнителна работна сила, която най-вероятно няма да е необходима през годината. Разглеждайки общата картина, може да откриете, че управлението на склада не е толкова евтино и е работа на пълен работен ден, което означава, че няма да имате достатъчно време, за да увеличите продажбите си.
За щастие, това не трябва да е точно така. Можете да изберете да възложите на външни изпълнители и да започнете сътрудничество с 3PL (логистична компания на трета страна), управляваща център за изпълнение.
Изпълнение за Вашия магазин
Изпълнението е услуга, базирана на аутсорсинг на всички логистични процеси. Това означава, че логистичният център, с който работите, се занимава с:
- съхранение на продукти;
- събиране и опаковане на поръчки;
- изпращане на пратки на клиенти;
- получаване на връщания и жалби.
И те правят всичко това вместо Вас! В резултат на това нямате нужда от отделен склад (и складови работници) – центърът за изпълнение ще Ви предостави собствено складово пространство (което по правило също е първокласно). В действителност, всичко, което трябва да направите, е да информирате Вашите доставчици и дистрибутори за новото местоположение на Вашия склад. Центърът за изпълнение ще се погрижи за всичко останало.
Освен това някои центрове за изпълнение предоставят на своите клиенти услуги за трансграничен транспорт. Работата с такава компания носи много предимства:
- Получавате бърз и незабавен достъп до чуждестранни пазари
- Вашият магазин може да използва предпочитани местни превозвачи, които предлагат благоприятни цени за доставка
- Можете да се възползвате максимално от професионалния опит на партньора си по отношение на съответния пазар, което означава, че Вашата компания може лесно да достигне до нови целеви аудитории и да увеличи продажбите.
Центровете за изпълнение Ви дават достъп до тяхната система за управление на склада, за да можете бързо да проверите какво се случва с Вашите поръчки. И тъй като логистичните центрове имат опит в складирането и изпращането на големи обеми продукти, всичките им процедури и процеси вече са усъвършенствани. Освен това, тъй като центровете за изпълнение изпращат хиляди пратки всеки месец, те получават много по-благоприятни куриерски цени, което означава, че спестявате пари за всяка пратка.
Наистина, с подходящ център за изпълнение, Вашият онлайн магазин ще може да изпраща повече поръчки от всякога, дори по време на внезапен ръст на продажбите, като Черен петък или Коледа.
Има ли някакви недостатъци в това решение? Трябва да разберете, че оттук нататък всички логистични процеси във магазина Ви ще зависят от работата на Вашия логистичен партньор. Когато работите с център за изпълнение, спирате да изпращате пратки сами – сега целият процес е в ръцете на Вашия логистичен партньор. Ето защо е толкова важно да изберете внимателно своя бъдещ център за изпълнение и да намерите такъв, на който да се доверите. Направете проучване, сравнете наличните предложения и вземете информирано решение за Вашия модел на складиране.