Когато обмисляте да стартирате бизнес с електронна търговия, имате няколко опции, от които да избирате, предимно по отношение на моделите за продажби и логистика. В днешно време онлайн магазините често работят по модела на дропшипинга. Други решават да изпълняват поръчките. В тази статия ще сравним тези два модела. Какво трябва да знаете за тях?
Да, наясно сме, че изпълнението на поръчки и дропшипингът не може да се сравняват директно. Първото е чисто логистичен модел, докато второто се върти около стратегията за продажби. Въпреки това, както скоро ще се убедите сами, както изпълнението на поръчки, така и дропшипингът имат много общо. Нека да разберем какво.
Дропшипингът е широко разпространен бизнес модел за електронна търговия. Едно от големите му предимства е, че Ви позволява да започнете бизнес бързо и без големи инвестиции. Всъщност всичко, от което се нуждаете, е уеб сайт с онлайн магазин. При този модел Вашият магазин продава продукти, с които не разполагате физически в склада си. Как е възможно това? Когато клиент направи поръчка, Вие я насочвате към Вашия доставчик/дистрибутор, който е отговорен за доставката до клиента. С други думи, Вашият магазин изпълнява ролята на посредник.
Какви са предимствата на този подход към бизнеса с електронна търговия?
Всичко е в ръцете на Вашия партньор. От друга страна, това означава, че сте напълно зависими от доставчиците си. Ако той не разполага с продукта в стоково-материалния си запас, не можете да изпратите пратка. Ако загуби паричните си потоци и не може да изпълняват поръчки, Вашият бизнес също автоматично става нестабилен.
Ако сте били привлечени от дропшипинга поради предимствата му, помислете и за изпълнението на поръчки. Този модел, разбира се, изисква повече работа от Ваша страна, но е по-надежден от много гледни точки.
Изпълнението на поръчки е строго логистичен модел на базата на аутсорсинг. При него си сътрудничите с външен център за изпълнение (често наричан логистичен център), който се занимава с логистиката от Ваше име. Какво означава това на практика?
Когато възложите логистика на 3PL (логистична компания на трета страна), можете почти да забравите за логистиката и да се фокусирате върху развиващия се бизнес. Всичко, което се случва офлайн, е в ръцете на Вашия логистичен партньор. Разбира се, този модел изисква повече усилия от дропшиппинга. Трябва например да се грижите за стоково-материалния си запас и да държите веригата на доставки под контрол, за да обслужвате клиентите без забавяния и грешки. В крайна сметка продуктите, които продавате, трябва да бъдат физически налични във Вашия склад (дори и да е външен склад, предоставен от логистичен център).
Както можете да видите, въпреки че дропшиппингът и изпълнението на поръчки са две различни неща, предимствата зад двата модела са доста сходни. Това означава ли, че единият е по-добър от другия? В никакъв случай! И двата модела имат някои значителни предимства и всичко реално зависи от Вашия бизнес модел. Научете повече за бизнес стратегията за електронна търговия и изберете опцията, която най-добре отговаря на Вашите нужди и визия.